Prikaz 1–12 od 34 rezultata

Adresar fondacija – Alternativno finansiranje kulture

U okviru istraživačkog projekta „Adresar fondacija – Alternativno finansiranje kulture“ predstavljeni su programi fondacija nadnacionalnih organizacija, međunarodnih fondacija, fondacija evropskih zemalja i zemalja u regionu Balkana, kao i domaćih fondacija koje finansiraju projekte iz oblasti kulture i umetnosti. Izvršen je izbor fondacija i osnovnih informacija koje se tiču: misije, aktivnosti, projekata i programa koje iniciraju i pomažu. Akcenat je na opisu projekata i programa iz kulture i umetnosti koji se odnose na naš region. Cilj je da se omogući podrška pojedincima, institucijama i ustanovama kulture i umetnosti u njihovom istraživanju alternativnih izvora finansiranja (aktivnosti fundraising-a). Uvodni tekst za publikaciju napisala je Dragana Martinović.

Atlas galerija i izlagačkih prostora u Srbiji

Galerijski i izlagački sistem u Srbiji predstavlja ključnu platformu prezentacije i produkcije tekućeg umetničkog stvaralaštva. S obzirom na nepostojanje temeljnog i sistematičnog pristupa zadatoj temi kod nas, postalo je neophodno ispitati složenu oblast vizuelnog stvaralaštva i funkcionisanja galerijskog sistema. U okviru šireg istraživačkog projekta „Programske i poslovne politike galerija i izlagačkih prostora u Srbiji“, autori su definisali, mapirali i klasifikovali galerije i izlagačke prostore u Srbiji čiji se rad finansira sredstvima iz budžeta svih nivoa vlasti. Rezultat je „Atlas galerija i izlagačkih prostora u Srbiji“ – adresar koji vodi korisnika kroz infrastrukturne potencijale i postojeće resurse sistema vizuelnih umetnosti, uz grafičke i tabelarne prikaze koji na slikoviti način prikazuju mrežu galerijskih i izlagačkih prostora kod nas. Dat je i opis istraživanja čiji je Atlas deo, kao i obiman upitnik koji je korišćen u drugoj fazi pomenutog istraživačkog projekta. Svojevrsna baza podataka u vidu Atlasa omogućiće da akteri koji učestvuju u stvaranju i razvoju domaće savremene vizuelne scene steknu uvid u strukturu izlagačkog sistema kod nas, ali će i podstaći i poboljšati komunikaciju između predstavnika scene i time olakšati profesionalnu saradnju.

Društveni položaj slobodnih umetnika (Studije i istraživanja)

U ovoj publikaciji dati su rezultati sociološkog istraživanja Vujadina Jokića i Svetislava Pavićevića na temu slobodnih umetnika. Publikacija sadrži četiri dela. U prvom delu je dat pogled na istoriju položaja umetnika, na društveno-ekonomske faktore položaja umetnika i na instituciju slobodnog umetnika. U drugom delu je objašnjen pristup istraživanju slobodnih umetnika; u trećem delu su dati rezultati sprovedenog istraživanja – uzroci opredeljenja umetnika za status slobodnog umetnika, materijalni položaj slobodnih umetnika, pravni položaj slobodnih umetnika, primeri odnosa društva prema slobodnim umetnicima, prednosti i nedostaci statusa slobodnog umetnika, društveni položaj slobodnih umetnika. U četvrtom delu je izložen upitnik koji je bio osnova za izvođenje empirijskog dela istraživanja slobodnih umetnika. Pojedini rezultati su dati kroz statističke podatke, a prikazani su i u okviru tabela. Na početku publikacije nalazi se Sadržaj.

Filmska i pozorišna publika Beograda, socijalno-kulturni uslovi formiranja u periodu 1961–1984.

Autor ove teorijsko-istraživačke studije, Miloš Nemanjić, polazi od razvoja Beograda u dvadesetogodišnjem periodu dajući glavne odrednice grada u sociološkom i kulturološkom pogledu, a u sprezi sa urbanizacijom i porastom broja njegovih stanovnika. Ističe ubrzani porast stanovništva, širenje gradskog prostora, neminovnu stambenu izgradnju, ali govori i o polarizaciji, naročito između onih obrazovanih, sa jedne strane, i onih bez školske spreme, sa druge strane. Među suprotnostima koje sagledava, izdvaja onu vezanu za veliku koncentraciju ustanova kulture (republičkog, gradskog i opštinskog značaja), i to u najužem centru grada, u odnosu na potrebe grada kao društvene celine. Međutim, paralelno se organizuju i ustanove kulture po opštinama, u cilju prilagođavanja svakodnevnim kulturnim potrebama građana, što opet ne znači i ispunjenost zadatka njihove pristupačnosti. S tim u vezi jeste i odlučivanje građana za učešćem u kulturnom životu i stvaranje publike, odnosno nepublike. U obuhvaćenom periodu desile su se krupne promene, ekonomske, političke, kulturne: privredna i društvena reforma, otvaranje naše zemlje ka svetu, međunarodna kulturna saradnja, osnivanje internacionalnih kulturnih manifestacija (naročito filmskih i pozorišnih). U toj klimi dinamičnog stvaralaštva, dolazi do diferenciranja kulturne ponude ali i kulturnih potreba, dok publika postaje aktivni činilac promene kulturne prakse. Stoga, M. Nemanjić studiozno razmatra ove pojmove sa sociološke, kulturološke, antropološke, istorijske tačke gledišta, oslanjajući se i na razmišljanja brojnih teoretičara. Najviše se bavi pozorištem i filmom, kao najzastupljenijim oblastima kulturnog života Beograda. Najpre proučava demografsku i društvenu strukturu stanovništva grada, a potom i socijalno-kulturni okvir koji Beograd nudi, ukazujući na problem teritorijalnog razmeštaja stanovništva i ustanova kulture. Jedna od metoda istraživanja koju autor primenjuje jeste i statistička, sa ciljem pružanja podataka o materijalnoj osnovi stvaranja pozorišne i filmske publike kod nas, i ukazivanja na njihove karakteristike. Na kraju publikacije dati su tabelarni prikazi, Bibliografija i Sadržaj.

Glasnik Zavoda za proučavanje kulturnog razvitka 1

Glasnik je publikacija koja je izdavana u Zavodu za proučavanje kulturnog razvitka od 1980. godine, sa ciljem obaveštavanja javnosti o aktivnostima Zavoda, istraživanjima i projektima koji su u toku, radu dokumentacionog centra, zavodskim izdanjima i dr. Prvi broj Glasnika posvećen je predstavljanju delatnosti Zavoda, od njegovog nastanka, sa opisima istraživačkih projekata, Odeljenja za dokumentaciju, Časopisa „Kultura“, međunarodne kulturne saradnje, uz pregled publikovanih i nepublikovanih radova Zavoda. Na početku je dat Sadržaj, a na kraju imena radnika Zavoda i Vesti sa dešavanjima u Zavodu u periodu za prvu polovinu 1980. godine.

Glasnik Zavoda za proučavanje kulturnog razvitka 2

Glasnik je publikacija koja je izdavana u Zavodu za proučavanje kulturnog razvitka od 1980. godine, sa ciljem obaveštavanja javnosti o aktivnostima Zavoda, istraživanjima i projektima koji su u toku, radu dokumentacionog centra, zavodskim izdanjima i dr. U okviru drugog broja Glasnika nalaze se: opisi i svojevrsni izveštaji vezani za završene projekte, opisi projekata u toku, opis saradnje sa istraživačkim odeljenjima i institutima u inostranstvu i spisak novih stranih knjiga i dokumenata u Zavodu za poslednjih godinu dana. Na početku je dat Sadržaj, a na kraju Vesti o svim dešavanjima u Zavodu tokom prethodnih meseci 1980. godine.

Glasnik Zavoda za proučavanje kulturnog razvitka 3

Glasnik je publikacija koja je izdavana u Zavodu za proučavanje kulturnog razvitka od 1980. godine, sa ciljem obaveštavanja javnosti o aktivnostima Zavoda, istraživanjima i projektima koji su u toku, radu dokumentacionog centra, zavodskim izdanjima i dr. U okviru trećeg broja Glasnika, nalaze se opisi završenih projekata, projekata u toku, opis saradnje sa Institutom za istraživanje kulture Mađarske. Novina jeste objavljivanje separata iz „Atlasa kulture SR Srbije“, publikacije na kojoj se godinama radilo. Na početku je dat Sadržaj, a na kraju Vesti o svim dešavanjima u Zavodu tokom poslednjih mesec dana.

Glasnik Zavoda za proučavanje kulturnog razvitka 4

Glasnik je publikacija koja je izdavana u Zavodu za proučavanje kulturnog razvitka od 1980. godine, sa ciljem obaveštavanja javnosti o aktivnostima Zavoda, istraživanjima i projektima koji su u toku, radu dokumentacionog centra, zavodskim izdanjima i dr. U okviru četvrtog broja Glasnika, nalaze se opisi završenih projekata, kao i opisi novih zavodskih publikacija. Na početku je dat Sadržaj, a na kraju Vesti o svim dešavanjima u Zavodu tokom poslednjih mesec dana. Takođe, nastavlja se sa objavljivanjem separata iz „Atlasa kulture SR Srbije“, publikacije na kojoj se radilo prethodnih godina.

Handbook for INDOC Culture Centers

Zavod za proučavanje kulturnog razvitka je u saradnji sa Uneskom organizovao dva seminara (1985. i 1986. godine) pod nazivom „Organizacija INDOK centara za kulturni razvoj“, u okviru programa obuke kadrova iz zemalja u razvoju. Usledila je ova publikacija, koja ukazuje na osnovne probleme sa kojima se navedeni centri susreću, i to u zemljama u razvoju. Prvi problem je što je odgovarajuća literatura oskudna i nedovoljna, dok se problemi specifični za svaku zemlju u razvoju uopšte ne uzimaju u obzir. Iako se u mnogim publikacijama obrađuju naučne informacije, stiče se utisak da je oblast kulture i odgovarajuće terminologije iz te oblasti na margini interesovanja. Namera urednika i autora ove publikacije nije bila da pruže odgovore na sva pitanja vezana za dokumentaciju u kulturi, već da doprinesu onima koji se bave ovom oblašću u nerazvijenim zemljama, da ukažu na savremene tokove u informaciono-dokumentacionoj delatnosti, a na kraju i da pomognu aktiviranju zainteresovanosti za dokumentalističku obradu u kulturnim delatnostima zemalja u razvoju. U okviru publikacije nalaze se: Sadržaj, grafikoni, tabele, Pojmovnik. U Prilogu se nalaze preuzeti i prevedeni tekstovi nekoliko autora.

Istraživanje u funkciji razvoja manifestacije: Muzeji Srbije, deset dana od 10 do 10

Nakon pilot-projekta sprovedenog 2015. godine, autori su ovo istraživanje projektovali sa ciljem kontinuiranog praćenja razvoja manifestacije „Muzeji Srbije, deset dana od 10 do 10“. Na slučajnom uzorku posetilaca muzeja tokom trajanja manifestacije, u maju 2016. godine (N = 2472, ukupno 47 muzejskih lokacija u 28 gradova Srbije), sprovedena je terenska anketa sa specifičnim ciljevima: utvrđivanje demografske strukture posetilaca, ispitivanje informisanosti o manifestaciji, merenje efekata manifestacije na opažanje muzeja, ispitivanje navika posećivanja i stavova o muzejima. Pored terenske ankete posetilaca, realizovana je i elektronska anketa kustosa (prigodan uzorak, 51 predstavnik muzeja i 4 predstavnika kulturnih centara, arhiva i zavoda za zaštitu spomenika kulture). Ova publikacija je namenjena široj stručnoj publici: prikazani su glavni rezultati (34 grafikona) i njihov praktičan značaj za razvoj muzejske publike. Na početku publikacije dat je Sadržaj.

Istraživanje u funkciji razvoja manifestacije: Muzeji Srbije, deset dana od 10 do 10

Nakon pilot-projekta sprovedenog 2015. godine, autori su ovo istraživanje projektovali sa ciljem kontinuiranog praćenja razvoja manifestacije „Muzeji Srbije, deset dana od 10 do 10“. Na slučajnom uzorku posetilaca muzeja tokom trajanja manifestacije, u maju 2016. godine (N = 2472, ukupno 47 muzejskih lokacija u 28 gradova Srbije), sprovedena je terenska anketa sa specifičnim ciljevima: utvrđivanje demografske strukture posetilaca, ispitivanje informisanosti o manifestaciji, merenje efekata manifestacije na opažanje muzeja, ispitivanje navika posećivanja i stavova o muzejima. Pored terenske ankete posetilaca, realizovana je i elektronska anketa kustosa (prigodan uzorak, 51 predstavnik muzeja i 4 predstavnika kulturnih centara, arhiva i zavoda za zaštitu spomenika kulture). Ova publikacija je namenjena široj stručnoj publici: prikazani su glavni rezultati (34 grafikona) i njihov praktičan značaj za razvoj muzejske publike. Na početku publikacije dat je Sadržaj.

Izlagačka politika beogradskih likovnih galerija

U okviru ovog istraživačkog projekta, Dragana Martinović daje prikaz izlagačke politike četiri likovne galerije koje se nalaze u sklopu najvećih i najstarijih ustanova kulture Beograda: Galerije FLU, Galerije SANU, Likovne galerije KCB i Galerije „Artget“. Za sagledavanje postavljenih problema, ali i šire situacije u kojoj se nalazi vizuelna umetnost, korišćen je standardizovani upitnik u elektronskoj formi. Pomoću ovog instrumenta, bilo je moguće dobiti konkretne podatke o statusu, finansiranju, prostornim i tehničkim resursima, ljudskim resursima, stručnim poslovima, programima i publici, saradnji, kao i prioritetima i problemima u radu galerija. Dobijeni odgovori bili su ujedno i osnova za izradu istraživačkih pitanja korišćenih prilikom razgovora sa upravnicima i kustosima galerija. Celovitosti istraživačkog projekta doprinelo je anketno ispitivanje posetilaca ove četiri galerije. Na osnovu istražene kulturne politike ovih galerija, funkcionisanja menadžmenta, PR-a i marketinga, kao i na osnovu ispitane strukture i karakteristika njihove publike, autorka je sagledala izlagačke profile i standarde izlaganja odabranih galerija. Dala je i predloge mera koje mogu da utiču na rešavanje postojećih problema, kao i na poboljšanje rada naših eminentnih galerija. Na početku publikacije nalazi se Sadržaj, a u okviru publikacije i tabelarni prikazi rezultata istraživanja.