Prikaz 25–34 od 34 rezultata

Posetioci beogradskih jesenjih manifestacija i festivala

Autori ovog istraživačkog projekta, Biljana Jokić i Slobodan Mrđa, postavili su za cilj istraživanja ispitivanje ko su posetioci urbanih beogradskih festivala: njihova demografska obeležja, kulturne navike u slobodno vreme i motivacija za posećivanje festivala. Uzorak (N = 2.916) je obuhvatio posetioce pet festivala iz različitih oblasti kulture i umetnosti: BEMUS, BITEF, Festival autorskog filma, Beogradski sajam knjiga, Oktobarski salon. U ovoj publikaciji predstavljeni su glavni nalazi (ukupno 21 tabela). Na početku je dat Sadržaj.

Posetioci beogradskih jesenjih manifestacija i festivala

Autori ovog istraživačkog projekta, Biljana Jokić i Slobodan Mrđa, postavili su za cilj istraživanja ispitivanje ko su posetioci urbanih beogradskih festivala: njihova demografska obeležja, kulturne navike u slobodno vreme i motivacija za posećivanje festivala. Uzorak (N = 2.916) je obuhvatio posetioce pet festivala iz različitih oblasti kulture i umetnosti: BEMUS, BITEF, Festival autorskog filma, Beogradski sajam knjiga, Oktobarski salon. U ovoj publikaciji predstavljeni su glavni nalazi (ukupno 21 tabela). Na početku je dat Sadržaj.

Pozorište i publika (Istraživanja i Dokumentacija, sv. 3)

Autori ove istraživačke studije ističu da je njen predmet i cilj da se iznađe put ka rešavanju postojeće krize publike i to kroz ispitivanje karakteristika upravo nepublike, kao i uslova koji čine jednima pozorište dostupnim a drugima nedostupnim. Takođe, ovde se radi i o razumevanju razlika u kulturnim potrebama i navikama ljudi. Stoga su se prvenstveno vodili demografskim i društvenim karakteristikama i uslovima, odnosno kvantitativnim odrednicama gledalaca i negledalaca, kao što su: socijalno poreklo, obrazovanje, zanimanje, udaljenost mesta stanovanja od pozorišta, interesovanje za druge kulturne aktivnosti itd. Uzorak istraživanja činili su stanovnici iznad osamnaest godina starosti, i to u tri grada Srbije – Beograd, Niš, Šabac, u kojima je razvijena pozorišna delatnost. U prvom delu publikacije dati su rezultati empirijskog istraživanja (ne)publike pozorišta sa grafikonima i zaključcima. U drugom delu su prikazani rezultati razgovora sa pozorišnim ekspertima o publici, o pozorišnoj delatnosti, o pozorišnim stvaraocima i sl., a u trećem delu je pozorišna publika posmatrana iz teorijskog i metodološkog ugla, što je pojašnjeno i kroz tabele. U četvrtom delu su predstavljeni rezultati istraživanja članova Pozorišne komune, samoupravne zajednice čiji je cilj da radi na poboljšanju komunikacije između pozorišnih institucija i gledalaca, odnosno na približavanju pozorišta radnim ljudima, razvijanju kulturnih navika, uspostavljanju saradnje Narodnog pozorišta sa radnim organizacijama, stvaranju pozorišne publike i sl. U okviru ovog dela nalaze se i tabelarni prikazi, a na kraju su izvedeni zaključci. Na početku publikacije dat je Sadržaj.

Praćenje razvoja manifestacije Muzeji Srbije, deset dana od 10 do 10: ima li promena 2017. godine?

U okviru ovog istraživačkog projekta, autori predstavljaju nastavak praćenja razvoja manifestacije „Muzeji Srbije, deset dana od 10 do 10“. Naime, urađeni su: pilot-projekat, realizovan 2015. godine, kada je manifestacija prvi put održana, i istraživanje na slučajnom uzorku posetilaca manifestacije 2016. godine. Terenska anketa sprovedena je na regionalno stratifikovanom slučajnom uzorku posetilaca manifestacije u maju 2017. godine (N = 2400, ukupno 46 muzejskih lokacija u 24 grada Srbije). Instrument je obuhvatio iste glavne grupe pitanja kao i 2016. godine, u skladu sa ciljevima istraživanja formulisanim tako da je omogućeno poređenje rezultata iz različitih godina: sociodemografska obeležja, informisanost o manifestaciji, navike posećivanja muzeja. Publikacija je namenjena široj stručnoj publici: prikazani su glavni rezultati (14 grafičkih i 1 tabelarni prikaz) i njihov praktičan značaj za razvoj muzejske publike. Na početku publikacije dat je Sadržaj.

Priručnik za osnivanje INDOK centra za kulturu

Zavod za proučavanje kulturnog razvitka je u saradnji sa Uneskom organizovao dva seminara (1985. i 1986. godine) pod nazivom „Organizacija INDOK centara za kulturni razvoj“, u okviru programa obuke kadrova iz zemalja u razvoju. Usledila je ova publikacija, koja ukazuje na osnovne probleme sa kojima se navedeni centri susreću, i to u zemljama u razvoju. Prvi problem je što je odgovarajuća literatura oskudna i nedovoljna, dok se problemi specifični za svaku zemlju u razvoju uopšte ne uzimaju u obzir. Iako se u mnogim publikacijama obrađuju naučne informacije, stiče se utisak da je oblast kulture i odgovarajuće terminologije iz te oblasti na margini interesovanja. Namera urednika i autora ove publikacije nije bila da pruže odgovore na sva pitanja vezana za dokumentaciju u kulturi, već da doprinesu onima koji se bave ovom oblašću u nerazvijenim zemljama, da ukažu na savremene tokove u informaciono-dokumentacionoj delatnosti, a na kraju i da pomognu aktiviranju zainteresovanosti za dokumentalističku obradu u kulturnim delatnostima zemalja u razvoju. U okviru publikacije nalaze se: Sadržaj, grafikoni, tabele, Pojmovnik. U Prilogu se nalaze preuzeti i prevedeni tekstovi nekoliko autora.

Priručnik za osnivanje INDOK centra za kulturu

Zavod za proučavanje kulturnog razvitka je u saradnji sa Uneskom organizovao dva seminara (1985. i 1986. godine) pod nazivom „Organizacija INDOK centara za kulturni razvoj“, u okviru programa obuke kadrova iz zemalja u razvoju. Usledila je ova publikacija, koja ukazuje na osnovne probleme sa kojima se navedeni centri susreću, i to u zemljama u razvoju. Prvi problem je što je odgovarajuća literatura oskudna i nedovoljna, dok se problemi specifični za svaku zemlju u razvoju uopšte ne uzimaju u obzir. Iako se u mnogim publikacijama obrađuju naučne informacije, stiče se utisak da je oblast kulture i odgovarajuće terminologije iz te oblasti na margini interesovanja. Namera urednika i autora ove publikacije nije bila da pruže odgovore na sva pitanja vezana za dokumentaciju u kulturi, već da doprinesu onima koji se bave ovom oblašću u nerazvijenim zemljama, da ukažu na savremene tokove u informaciono-dokumentacionoj delatnosti, a na kraju i da pomognu aktiviranju zainteresovanosti za dokumentalističku obradu u kulturnim delatnostima zemalja u razvoju. U okviru publikacije nalaze se: Sadržaj, grafikoni, tabele, Pojmovnik. U Prilogu se nalaze preuzeti i prevedeni tekstovi nekoliko autora.

Programska i poslovna politika galerija i izlagačkih prostora u Srbiji – analiza rezultata istraživanja

„Programska i poslovna politika galerija i izlagačkih prostora u Srbiji – analiza rezultata istraživanja“ predstavlja završnu fazu višegodišnjeg istraživačkog projekta u kojem je učestvovalo troje autora: Dimitrije Tadić, Nina Mihaljinac i Dragana Martinović. Cilj je bio osvestiti probleme u funkcionisanju izlagačkog sistema u Srbiji, podstaći dijalog zainteresovanih aktera i preuzeti korake ka rešavanju prepoznatih problema. Takođe, želja je da ovaj istraživački projekat doprinese otvaranju šireg polja za konstruktivne debate i delovanje u okviru izlagačkog sistema i scene savremenih vizuelnih umetnosti u Srbiji. U okviru završne faze istraživanja, Dragana Martinović daje kvalitativnu i kvantitativnu analizu podataka dobijenih zahvaljujući distribuciji složenog upitnika galerijama i izlagačkim prostorima u Srbiji. Postavljena pitanja se odnose na trogodišnji period rada izlagačkih prostora i galerija (2010–2012), a s obzirom na njihov veliki broj, struktura upitnika prema tematskim celinama osmišljena je tako da olakša njegovo popunjavanje. Na osnovu analiziranih rezultata, može da se stekne uvid u savremene procese i promene na polju vizuelnih umetnosti i izlagačke prakse u Srbiji. Na početku istraživanja dat je Sadržaj, a u okviru istraživanja su prikazi rezultata kroz grafikone.

Prosvetni radnici – kulturno obrazovanje i kulturna participacija

Ova studija je rezultat istraživanja saradnje između osnovnih škola i ustanova i udruženja u kulturi sagledane iz ugla prosvetnih radnika, njihovih kulturnih potreba i navika. Autori su pošli od pretpostavke da, uz roditelje, i prosvetni radnici svoje kulturne preferencije i prakse prenose, u procesu socijalizacije, na svoje učenike i time značajno doprinose oblikovanju kulturnog kapitala i modela ponašanja školske populacije. Kao osnovni zaključak analize izdvojio se stav da je u ovoj oblasti potrebna odgovorna i snažna strategija umrežavanja institucija kulture i obrazovnih institucija, kao i pažljivo usklađivanje školskih programa i ponuda. Studija sadrži ključne nalaze i preporuke za unapređenje međuresorne saradnje kulture i obrazovanja. Istaknuti su i primeri dobre prakse saradnje ustanova kulture i škola u Evropi koji kreatorima kulturnih i obrazovnih politika u Republici Srbiji mogu biti podsticajni za unapređenje saradnje ova dva resora. U okviru studije nalaze se citati i predlozi koji dolaze od strane samih ispitanika, kao i tabelarni prikazi i grafikoni iz kojih se mogu čitati podaci o saradnji i kulturnoj participaciji. Na početku studije je dat Sadržaj, a na kraju se nalazi upitnik na koji su odgovarali ispitanici, učitelji i predmetni nastavnici 338 osnovnih škola u Republici Srbiji.

Zadužbine, fondovi, fondacije i legati u kulturi Srbije

U publikaciji Zoran Avramović polazi od istorijskog nastanka samih pojmova zadužbine, fonda, legata, koji u kulturnoj svakodnevici i normativnim rešenjima, kako tvrdi, nisu još razlučeni. Dajući pojmovno određenje svake od ovih ustanova nevladinog sektora, ukazuje na njihovo razlikovanje po načinu osnivanja, upravljanja i određivanja ciljeva, ali i na njihovu sličnost – u materijalnom pomaganju kulturnog i umetničkog stvaralaštva. Govori o motivima njihovog osnivanja, ciljevima, karakteru njihovog rada i upravljanja, ali i o odnosu društva prema ovim ustanovama čije postojanje seže u daleku istoriju, a koje oživljavaju upravo 90-ih godina XX veka. Pominje i Nacrt Zakona o zadužbinama i fondovima, koji je predočen javnosti krajem 1991. godine. U publikaciji daje i komparativni osvrt na zadužbine „Vuka Karadžića“, „Ive Andrića“, „Miloša Crnjanskog“. Na početku publikacije nalazi se Sadržaj, a na kraju je tabela sa adresarom zadužbinarskih institucija u Srbiji, kao i siže na engleskom jeziku.

Zadužbine, fondovi, fondacije i legati u kulturi Srbije (Svet kulture 5)

U ovoj publikaciji, Zoran Avramović polazi od istorijskog nastanka samih pojmova zadužbine, fonda, legata, koji u kulturnoj svakodnevici i normativnim rešenjima, kako tvrdi, nisu još razlučeni. Dajući pojmovno određenje svake od ovih ustanova nevladinog sektora, ukazuje na njihovo razlikovanje po načinu osnivanja, upravljanja i određivanja ciljeva, ali i na njihovu sličnost – u materijalnom pomaganju kulturnog i umetničkog stvaralaštva. Govori o motivima njihovog osnivanja, ciljevima, karakteru njihovog rada i upravljanja, ali i o odnosu društva prema ovim ustanovama čije postojanje seže u daleku istoriju, a koje oživljavaju upravo 90-ih godina XX veka. Pominje i Nacrt Zakona o zadužbinama i fondovima, koji je predočen javnosti krajem 1991. godine. U publikaciji daje i komparativni osvrt na zadužbine „Vuka Karadžića“, „Ive Andrića“, „Miloša Crnjanskog“. Na početku publikacije nalazi se Sadržaj, a na kraju je tabela sa adresarom zadužbinarskih institucija u Srbiji, kao i siže na engleskom jeziku.