Схоwинг алл 2 ресултс
Београдско позориште данас: у трагању за критеријумима и показатељима
У овом истраживању, Вера Икономова се бави анализом стања београдских позоришта почетком 80-их година XX века, са посебним фокусом на позоришну публику, односно друштвену ефикасност позоришне делатности. Дотадашња пракса планирања делатности београдских позоришта није укључивала коришћење података о карактеристикама гледалаца, нити је у истраживачкој домаћој пракси било неких комплекснијих истраживања на ту тему. Због тога није било могуће ни утврдити основни критеријум друштвене ефикасности позоришта по коме би се могло вршити оптимално планирање и контрола остварених резултата. Стога је и ауторка у оквиру овог истраживања поставила као задатак да се прикупе карактеристике публике на основу којих је могуће израдити модел система показатеља стања публике и њихових граничних вредности. Рад је подељен на неколико поглавља. У првом поглављу дат је осврт на тренутно стање подручја планирања позоришне делатности у Београду и израде показатеља успешности. Друго поглавље садржи формулацију проблема и задатака којима се бави ауторка. Треће поглавље представља теоријски оквир и опис метода на основу кога се тражи решење проблема. Четврто поглавље садржи резултате теренског истраживања и прикупљених података. Последње поглавље представља закључак којим се сугерише на могућности употребе прикупљених података. У раду је коришћен метод структуралне анализе, а поступци у прикупљању података укључили су анализу интерних докумената београдских позоришта, анализу публикације „Позориште“ и анкетно истраживање публике професионалних позоришта у Београду. Један од крајњих циљева истраживања био је да се позориштима доставе добијени резултати како би на основу њих креирали своје будуће развојне планове. На почетку истраживања налази се Садржај, а на крају су прилози: мишљење гледалаца о раду позоришта и табеларни прикази.
О методи управљања Београдском опером и новом Закону о позоришту/Абоут метходс оф манагемент оф тхе Белграде опера анд тхе неw Лаw оф тхеатре
Научни рад Вере Икономове, објављен у Зборнику САНУ-а поводом јубилеја Народног позоришта у Београду, везан је за Београдску оперу и проблеме управљања, нарочито у смислу ангажовања оперских солиста. Кључна анализа односи се на питање примене новог закона о позориштима, који је у тренутку писања рада био у припреми, а чије би усвајање требало да унапреди цео систем управљања у Народном позоришту. Ауторка наводи два доминантна система ангажовања оперских певача у свету (режим рада под уговором и режим рада у сталном радном односу) и анализира факторе по којима се они разликују. У закључном разматрању, даје анализу трећег, мешовитог система, познатог под називом Стагионе, који се због своје прилагодљивости све више примењује у светским операма. У раду се истиче да прелазак са једног система на други није једноставан и да му мора претходити опсежна анализа како би се предвиделе позитивне и негативне последице. Ауторка указује и на то да наш нацрт Закона о позориштима не даје одговоре на кључно питање: шта Опера реорганизацијом рада са солистима жели да постигне и да ли постоје услови за такву трансформацију? У том смислу, циљ који В. Икономова поставља у овом раду јесте указивање на могуће недоречености будућег закона. У оквиру рада дато је неколико табела, а на крају следи апстракт на енглеском језику.