Приказано је свих 2 резултата

Култура на путевима до радника; Саопштење за Конгрес културне акције

Ово теријско-емпиријско истраживање настало је на иницијативу Градске конференције ССРН Београда, а у сарадњи са Градским већем Савеза синдиката Београда. У оквиру опште теме „Самоуправно повезивање културних институција са привредним и другим радним организацијама“, аутори су се бавили истраживањем првенствено културног покрета предузетог у циљу неутралисања негативних ефеката недовољне развијености појединих компоненти културних потреба. Наиме, у београдским радним организацијама тог времена јавља се културна акција која се развија у културни покрет. Циљ је био ојачати економску компоненту културних потреба радника, организовати културне програме у складу са њиховим слободним временом, покренути раднике из њихових домова и омогућити им лакши приступ културних добара. Основна идеја ових акција базирана је на два става: прво, да културне потребе треба да добију равноправни третман као и остале људске потребе; друго, и ако постоји извесна разлика у градацији, не би требало да постоје суштинске разлике између културних потреба радника и оних који нису радници. У овом истраживању описани су неки од облика у којима се јавља културна акција, као што су Позоришна комуна и Савет корисника, демократске форме сарадње привредних организација и културних установа. Поред неколико примера израде програма и годишњих планова за културну акцију у оквиру радничких предузећа, разматра се и културни аматеризам, као и улога синдиката у остваривању овог новог концепта културне политике. На почетку је дато обрађено Саопштење за Конгрес културне акције Координационог одбора Београда за културну акцију, а потом следи истраживање са Садржајем. Након истраживања, представљен је библиографски избор књига на тему „Радници и култура“ за период од 1965. до 1969. године.

Позориште и публика (Истраживања и Документација, св. 3)

Аутори ове истраживачке студије истичу да је њен предмет и циљ да се изнађе пут ка решавању постојеће кризе публике и то кроз испитивање карактеристика управо непублике, као и услова који чине једнима позориште доступним а другима недоступним. Такође, овде се ради и о разумевању разлика у културним потребама и навикама људи. Стога су се првенствено водили демографским и друштвеним карактеристикама и условима, односно квантитативним одредницама гледалаца и негледалаца, као што су: социјално порекло, образовање, занимање, удаљеност места становања од позоришта, интересовање за друге културне активности итд. Узорак истраживања чинили су становници изнад осамнаест година старости, и то у три града Србије – Београд, Ниш, Шабац, у којима је развијена позоришна делатност. У првом делу публикације дати су резултати емпиријског истраживања (не)публике позоришта са графиконима и закључцима. У другом делу су приказани резултати разговора са позоришним експертима о публици, о позоришној делатности, о позоришним ствараоцима и сл., а у трећем делу је позоришна публика посматрана из теоријског и методолошког угла, што је појашњено и кроз табеле. У четвртом делу су представљени резултати истраживања чланова Позоришне комуне, самоуправне заједнице чији је циљ да ради на побољшању комуникације између позоришних институција и гледалаца, односно на приближавању позоришта радним људима, развијању културних навика, успостављању сарадње Народног позоришта са радним организацијама, стварању позоришне публике и сл. У оквиру овог дела налазе се и табеларни прикази, а на крају су изведени закључци. На почетку публикације дат је Садржај.